Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Nadenken over opvoeding
Author:
ISBN: 9789044128376 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is een goede opvoeding? Tot wat moet een goede opvoeding leiden? Dit boek staat stil bij de essentie van ‘opvoeden’ voor de huidige en aankomende generatie ouders, kinderen, leerkrachten en andere opvoedingsverantwoordelijken. De auteurs spelen daarbij een verschillende rol: inspirator, uitdager, voorbeeldfiguur, reflector, wetenschapper, onderzoeker... Belangrijk is hun persoonlijke mening voor de vuist weg of hun persoonlijk verhaal. Het gaat daarbij over thema’s van op de werkvloer van de Genkse opvoedingswinkel, aangebracht door medewerkers, netwerkpartners, buren, collega’s, ouders, scholen, jongeren, beleidsmensen... Welke vragen passeerden de revue? Wat stemt vrolijk en hoopvol? Wat maakt boos of bezorgd? Daarbij loopt er een rode draad door de verschillende titels in relatie tot ouderschap, opvoeden en opgroeien. Het gaat onder meer over de aan- of afwezigheid van opvoedingsdoelen, gemeenschappelijke waarden en normen, opvoeding tussen generaties, spanning tussen het individueel geluk en sociale opvoedingsidealen, spanning tussen opvoeden vanuit buikgevoel of vanuit de wetenschap, opvoeden vanuit verwachtingen of vanuit zelfrealisatie, gelijke kansen en ongelijkheid, (over)aanbod van vele mogelijkheden en keuzes, schouderlast ten gevolge van hoge verwachtingen en prestatiedruk voor de jeugd, de winst van veerkracht en het verlies van verwenning …


Book
Het kind : (G)een handleiding
Author:
ISBN: 9789463933483 Year: 2021 Publisher: Gent Borgerhoff & Lamberigts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een kind gooit je bestaan ondersteboven. Je aarzelt en stelt jezelf in vraag. Kan ik dit wel? Waaraan ben ik begonnen? Wat vaststaat, is een onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid tegenover de radicaal onbekende die je leven is binnengekomen. We moeten antwoorden. We zijn persoonlijk verantwoordelijk. In dit boek gaat Bruno Vanobbergen, vader van drie kinderen, op zoek naar wat deze verantwoordelijkheid betekent. Dat begint al met het kiezen van een naam voor je kind, maar raakt ook aan de vraag wat je voor je kind wil en kan betekenen. Opvoeden gaat over je kind willen lezen. Om van daaruit naar jezelf te durven kijken. Opvoeden is dus veel meer dan kinderen begeleiden in hun opgroeien. Opvoeden gaat ook over ons, volwassenen. Het is een oefening in een mooier mens worden. Een kant-en-klaar stappenplan om je kind te vormen zul je hier niet vinden, gedeelde gevoelens van herkenning en vervreemding, van plezier en ongemak des te meer. Voor opvoeden bestaat nu eenmaal geen handleiding. Net dat maakt het tot een van de boeiendste, maar ook kwetsbaarste ondernemingen. (flaptekst)


Book
Zoek kennis van de wieg tot het graf : islamitisch godsdienstonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789044130652 Year: 2013 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is geen religie die de laatste decennia zo in het licht staat als de islam. Gevreesd en gehaat door sommigen, begeerd door anderen. Zij blijft fascineren en is voortdurend onderwerp van gesprek.Dit boek geeft een uitgebreid overzicht van belangrijke themas en discussies die spelen rond het islamitisch godsdienstonderwijs.Wat zijn de doelstellingen van islamitische geloofsopvoeding en van islamitisch godsdienstonderwijs, in het bijzonder in de Nederlandse en Belgische context? Hoe kunnen deze doelstellingen het beste worden gerealiseerd? Wat betekent dit voor de huidige en volgende generatie moslims en voor de westerse samenleving waarin zij wonen?De auteurs analyseren onder meer diverse knopen in het beleid, ten aanzien van godsdienstonderwijs op school, de belangen van betrokken partijen, de implicaties van afzonderlijke islamitische scholen...Kortom, deze uitgave is van belang voor iedereen die met godsdienstonderricht, levensbeschouwing, onderwijs en opvoeding van moslimjongeren te maken heeft.


Book
Ik was 10 in 2015 : kinderen vandaag opvoeden voor de toekomst
Authors: ---
ISBN: 9789082033786 Year: 2015 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waar zullen je kinderen later wonen?Zal er nog werk zijn voor hen?Zal je kind ooit een partner vinden?Zal het eigenlijk wel gelukkig zijn?Vroeger ging het zo: mensen kregen kinderen, voedden hen op zoals dat bij henzelf was gebeurd, en konden erop rekenen dat die kinderen het beter zouden hebben dan zij. Die gedachte is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend. Onze jobs zullen overgenomen worden door robots. Er is steeds minder plaats om te leven. Vluchtelingenstromen en oorlogen zijn dagelijkse kost. Moeten we onze verwachtingen dan bijstellen?Ik was 10 in 2015 beschrijft tendensen die een invloed zullen hebben op de levens van kinderen en jongeren. Daarbij doet het niet aan glazenbolvoorspellingen, maar toont het aan waar we staan en waar het met de wereld nu echt naartoe gaat. Dit boek formuleert een duidelijk en optimistisch antwoord op de vragen van ongeruste ouders, opvoeders en leraren.Bron: https://www.lannoo.be/nl/ik-was-10-2015


Book
Trainersboek faalangst, examenvrees en sociale vaardigheden : een praktisch handboek voor trainers in en buiten het onderwijs
Author:
ISBN: 9789401421737 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gebrek aan sociale vaardigheden en zelfvertrouwen kan leiden tot negatief gedrag. Dit boek biedt trainers in en buiten het onderwijs handvatten om faalangst, examenvrees en sociaal onhandig gedrag bij pubers te signaleren en te begeleiden. Een praktisch handboek met tips en adviezen voor het opzetten van een training. Het materiaal voor de oefening 'Dobbelen voor het leven' is bijgevoegd, waardoor de trainer hier direct mee aan de slag kan. Een onmisbaar boek voor faalangst-, examenvrees- en sociale vaardigheidstrainers, psychologen en pedagogen.


Book
Het kind van onze dromen
Author:
ISBN: 9789401418478 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hét kind bestaat niet. En toch worden we elke keer opnieuw aangetrokken door de idee van het gemiddelde kind.Statistieken, percentielen, ontwikkelingsschema's ... het zijn de instrumenten bij uitstek waarmee we kinderen vandaag in kaart brengen. Interessanter dan te focussen op het gemiddelde, is om aandacht te besteden aan de veelheid aan beelden van kinderen die er vandaag bestaan. Kinderen vereenzelvigen we met de natuur, kinderen zijn 'gevaarlijk jong', ze consumeren, en vallen samen met een steeds breder arsenaal aan labels. Dit lijken we echter vooral te doen om onszelf als volwassene een spiegel voor te houden. Hoe verhouden wij ons tot de verschillende beelden van kinderen die er bestaan? En ook: wat zegt dat over onszelf?Het kind van onze dromen bestaat niet uit uitgesponnen, langdradige essays. Via korte 'spiegels' en opvallend beeldmateriaal schetst Bruno Vanobbergen een beeld van de diversiteit in de manieren waarop onze samenleving naar kinderen kijkt.


Book
Changes in teachers' moral role
Authors: ---
ISBN: 9789460918377 9460918379 9460918352 9789460918353 9460918360 9789460918360 9789460918353 9789460918360 Year: 2012 Publisher: Rotterdam Boston SensePublishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Education for democratic citizenship encompasses cognitive as well as moral characteristics. The responsibility for cultivating these democratic virtues is placed upon the shoulders of educators who are required to create and encourage democratic social life. These characteristics are constantly challenged in present society, in which subject-matter goals and instrumental skills are gaining more importance than socially-valued goals, thus tipping the scales in favour of cognitive skills. Promoting cognitive skills by itself cannot sufficiently influence the formation of a social disposition and could ultimately create, in Dewey`s words, ‘egoistic specialists’ who lack the moral and democratic virtues needed for the creation of genuine social life. This book emphasizes the pedagogical task of education in this regard, and strives to pay greater attention to the obligations of education as a moral socializing agent. This book offers four perspectives on which the education system needs to focus its attention in order to enhance democratic and moral values: Teachers’ and students’ concepts of moral and democratic education; curriculum design; democratic teaching instructional methods; and teacher education. This volume provides a valuable text for a wide audience of students, teachers, policy-makers, curriculum designers and teacher educators to use as an updated reference book for pedagogical and research purposes.


Book
Goed ouderschap : een andere kijk op opvoeden
Authors: ---
ISBN: 9789044129168 Year: 2013 Publisher: Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn tal van sociologische, historische en culturele analyses gemaakt van hoe het komt dat ouders in postindustriële, westerse samenlevingen een vaak overweldigende reeks van adviezen te verwerken krijgen over hoe hun kinderen op te voeden. Tegelijk bestaan er ook verschillende filosofische analyses van de juridische, morele en politieke kwesties omtrent vraagstukken rond voortplanting, de rechten van kinderen en de plichten van ouders, alsook een aantal filosofische beschouwingen over de verschuivingen in opvattingen over het kind en de ouder-kindrelaties. Deze publicatie heeft oog voor deze literatuur, maar is toch beduidend anders. De auteurs bieden een filosofisch georiënterende lezing van de alledaagse ervaringen van ouder-zijn en van de bijhorende overwegingen, oordelen en dilemma's. In de exploratie van de ethische en conceptuele vragen die verbonden zijn aan de ouder- kindrelatie, laten ze de onherleidbare filosofische rijkdom van deze relatie zien. Daarmee leveren ze een belangrijk tegengewicht voor de al te empirische en grotendeels psychologische focus van een groot deel van de hedendaagse literatuur over opvoeden. Ze gebruiken daarbij voorbeelden en beschrijvingen vanuit een eerstepersoonsperspectief en tonen zo een aantal beperkingen aan van de wijze waarop vandaag doorgaans over ‘ouderschap' gedacht en gesproken wordt. Tegelijk openen ze zo een ruimte om over opvoeding en ouder-kindrelatie op een andere manier na te denken dan in de termen die vandaag dominant zijn.


Book
De 101 meest gestelde opvoedingsvragen
Authors: ---
ISBN: 9789033491733 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een antwoord op vragen die de Opvoedwinkel ontving van echte vaders, moeders en opvoeders. Dit boek boordevol praktische tips biedt elke ouder en opvoeder nuttig advies over hoe je kinderen op een gezonde manie kunt stimuleren en vormen. Met duidelijke richtlijnen is opvoeden een stuk eenvoudiger dan je denkt.


Book
Groot worden : de ontwikkeling van baby tot adolescent
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401470278 Year: 2020 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groot worden is een onmisbare handleiding voor iedereen die met kinderen samenleeft en -werkt: (toekomstige) leerkrachten, opvoeders (in de kinderopvang, jeugdbeweging, ...), verzorgers (in de verpleegkunde, kinesitherapie, logopedie) en ouders. Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van de ontwikkeling van het kind. Het bevat zowel een eenvoudige beschrijving van theoretische modellen als authentieke voorbeelden uit onderwijssituaties en de opvoedingspraktijk.Op een logische, begrijpbare en vooral herkenbare manier geven de auteurs de grote ontwikkelingsstappen die het kind doormaakt als (ongeboren) baby, peuter, kleuter, lagereschoolkind en adolescent weer. Telkens komen verschillende ontwikkelingsdomeinen aan bod: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele en tekenontwikkeling, de cognitieve en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling, de persoonlijkheids- en morele ontwikkeling, de schoolse en spelontwikkeling.(https://www.lannoo.be/nl/groot-worden-2)

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by